Akne ja epäpuhtaudet

Aknella tarkoitetaan karvatupen talirauhasyksikön tulehduksellista häiriötä. Akne on yleinen ihosairaus - sitä esiintyy noin 80 %:lla ihmisistä elämänsä aikana. Suurimmalla osalla oireet ovat lieviä ja ohimeneviä. Osalla akne kuitenkin voi olla erittäin vaikea ja jättää pysyviä arpia iholle. Yleisimmät aknea aiheuttavat mekanismit ovat nykykäsityksen mukaan talirauhasten tukkeutuminen, liiallinen talintuotanto, aknelle tyypillisten probioni-bakteerien lisääntyminen iholla, sekä tämän bakteerikannan epätasapaino ja ihotulehdus. Perimä ja hormonit myös vaikuttaa aknen puhkeamiseen sekä vaikeusasteeseen. Suurella osalla potilaista aknea esiintyy myös heidän lähisuvussa. Sisäisiä tekijöitä, jotka eivät ole täysin kontrolloitavissa, ovat esimerkiksi raskaus, genetiikka sekä hormonit tai lääkitys. Ulkoisia tekijöitä, joita voimme kontrolloida, ovat mm. stressi, ruokavalio, elämäntyyli sekä vääränlainen ihonhoitorutiini.

5 homecare products 020.JPEG

Oireet

Aknelle ominaisia ihomuutoksia ovat valko- ja mustapäät (komedot), näppylät ja märkänäppylät eli finnit (papulopustulaarinen akne), vaikeissa tapauksissa myös syviä, suurempia kyhmyjä ja onkalomaisia muutoksia ihossa (kystinen akne). Ihomuutoksia on eniten yleensä keskikasvoilla, otsassa ja leuassa, mutta joillakin potilailla niitä esiintyy myös kaulassa, yläselässä, rintakehällä ja hartioissa. Aknea esiintyy eri vaikeusasteina.

Aknen eri alatyypit:

1. Komedoakne

Pääasialliset ihomuutokset ovat musta- ja valkopäät eli avoimet ja suljetut komedot. Iholla nähdään vain vähän tai ei ollenkaan tulehduksellisia muutoksia eli näppylöitä tai märkänäppylöitä (finnejä).

2. Papulaarinen akne

Iholla on enimmäkseen punaisia näppylöitä.

3. Papulopustulaarinen akne

Keskivaikea aknen muoto jossa iholla esiintyy komedoja, punaisia tulehtuneita kyhmyjä eli papuloja, sekä märkiviä kyhmyjä eli pustuloita.

4. Kystinen akne ja muut vaikeat tautimuodot

Valko- ja mustapäiden, näppylöiden ja märkänäppylöiden lisäksi esiintyy syviä ontelomaisia muutoksia, jotka ovat usein kipeitä ja aristavia. Ihomuutokset voivat painottua myös vartalolle, etenkin yläselkään, olkapäihin ja rintakehälle.

Hoito

Hoidamme aknea Klinik Linneassa laadukkaalla medikaalisella ihon kotihoidolla sekä klinikkahoidoilla. Ensimmäinen tärkeä askel aknen hoidossa on tunnistaa potilaan ihotyyppi ja valikoida oikeanlaiset ihonhoitotuotteet ihon kotihoitoon.

Medikaalinen ihon kotihoidon protokolla sisältää useimmiten laadukkaan puhdistusjärjestelmän, joka sisältää puhdistustuotteen, kuorinnan ja talintuotantoa ja tulehdusta rauhoittavan kasvoveden. Täsmätuotteilla, kuten a-vitamiinipohjaisilla valmisteilla (retinoideilla) hillitsemme ja hoidamme ihossa bakteerien määrää, talia, tulehdusta sekä rakenteellisia ongelmia. Akneihon kosteustasapainosta ja suojakerroksesta on myös tärkeä huolehtia, jotta tulehdus saadaan rauhoitettua ja iho ei oireile esimerkiksi kuivuuden vuoksi. Iho tulee suojata päivittäin laajakirjoisella UV-suojalla.

Klinikkahoidoista suosittelemme aknen hoitoon pHformulan AC sekä CR-pinnoitushoitoja, ZO Skin Health Stimulator/Restorative Peel -hoitoa, AlumierMD kemiallisia kuorintoja, HydraPeel -hoitoa, Fractora -radiofrekvenssihoitoa sekä Hollywood Spectra AcnePeel -laserhoitoa.

Aknearvet ja niiden hoitaminen

Osalla potilaista akne voi olla erittäin vaikea ja jättää pysyviä arpia iholle. Arpien kehittyminen on yksilöllistä, mutta yleensä riski on suurempi vaikeissa aknemuodoissa.​ Paras arpien hoitokeino o​n niiden syntymisen estäminen, eli riittävän aikaisessa vaiheessa aloitettu ja riittävän pitkäkestoinen aknen hoito. Suurin osa aknearvista paranee aknen rauhoittumisen jälkeen. Korjaustoimenpiteitä tulisi harkita, jos haluaa nopeuttaa arpien paranemista ja jos iholle on jäänyt vaikeita aknearpia. Isotretinoiinihoidon jälkeen arpikorjaushoidot tulisi aloittaa aikaisintaan puolen vuoden kuluttua.​ Klinik Linnean palveluvalikoimasta löydät laajasti erilaisia hoitoja arpien hoitoon. Suosittelemme esimerkiksi mikroneulauksen sarjahoitoa, RF neulauksia eli Morpheus8 ja Fractora -hoitoja, Cellbooster LIFT -mesoterapiaa, pHformula TCA pinnoitushoitoja, Hollywood Spectra -laserhoitoa, Tience -hoitoa, Skinboosters -hoitoa sekä ZO Skin Health tai Alumier MD -sarjojen medikaalisen tason retinolia ihon tekstuurin parantamiseksi.

Aknen hoidossa tärkeässä roolissa ovat epäpuhtauksien hoitoon suunnattu, tehokkaasti talintuotantoa vähentävä medikaalinen kotihoito-ohjelma yhdistettynä akneiholle sopiviin klinikkahoitoihin.