Hyperpigmentaatio

Hyperpigmentaatiolla tarkoitetaan ihoon muodostuvaa tummempaa värimuunnosta, joka erottuu normaalista ihonväristä. Pigmentaation muodostumista aiheuttaa ihossa esiintyvä melaniini, jonka liikatuotanto tai paikallinen kertyminen aiheuttaa iholle paikallisesti tummemman pigmentin. Melanosyyttien liikatuotantoa aktivoi esimerkiksi uv-säteilylle altistuminen, tulehdus tai ihovauriot (mm. akne), jotkin lääkeaineet ja sairaudet sekä hormonitoiminta. Myös perintötekijöillä on vaikutusta hyperpigmentaation muodostumisen herkkyyteen.

IMG_2046.JPG

Kolme merkkiä hyperpigmentaatiosta

Aurinkovauriot: Iholle muodostuu ruskeampia läikkiä tai alueita (pisamat, maksaläiskät, melasma)

Tulehduksen jälkeinen hyperpigmentaatio: Ihovaurion esim. finnin parannuttua iholle jäänyt tummempi (PIH, post inflammatory hyperpigmentation) tai punainen (PIE, post inflammatory erythema) jälki.

Hormonaalinen: Raskauden aikana tai e-pillereitä käyttäessä iholle muodostuu herkemmin hyperpigmentaatiota. Tyypillinen hormonaalinen alue pigmentaatiolle on ylähuuli (“aurinkoviikset”). Hormonaalinen hyperpigmentaatio saattaa myös poistua itsestään esim. raskauden jälkeen, mutta saattaa myös jäädä pidemmäksi aikaa kiusaksi, etenkin jos vaivaa ei hoida.

Hyperpigmentaation muodostumiseen vaikuttaa vahvasti aurinko ja uv-säteilylle altistuminen. Ihon suojaamatta jättäminen ja aurinkosuojan laiminlyönti aiheuttavat ajan kuluessa hyperpigmentaatiota. Hyperpigmentaatiota on helpompi ennaltaehkäistä kuin hoitaa, joten suosittelemme riittävän korkeaa aurinkosuojaa (SPF 50) päivittäiseen käyttöön.

On myös tärkeää olla puristamatta epäpuhtauksia, sillä tulehdus voi pahentua ja iholle voi muodostua enemmän pigmentaatiota. Tummemmat ihonsävyt/fototyypit ovat herkkiä hyperpigmentaation muodostumiselle (esim.PIH). Vaaleammat ihonsävyt herkistyvät taas helpommin aurinkovaurioille.

Pigmenttimuutosten hoitoon on olemassa useita tehokkaita kotihoidon menetelmiä, kuten ZO Skin Health ja AlumierMD medikaaliset retinoli- ja muut täsmätuotteet sekä C-vitamiinit.-. Hyvällä ja laadukkaalla ihonhoito-ohjelmalla pystymme ennaltaehkäisemään pigmentaation muodostumista, kun iho on vastustuskykyinen ja ehyt (esim. tulehduksen hoitaminen pois). Ihonhoidossa keskitymme sekä uuden pigmentin ennaltaehkäisyyn sekä olemassa olevan pigmentin purkuun.

Hyperpigmentaation ennaltaehkäisy on aina helpompaa kuin itse vaivan hoitaminen. Kannattaa siis kiinnittää huomiota ihonhoitoon jo ennen varsinaisten ongelmien muodostumista. Hyperpigmentaation ehkäisyssä ja hoidossa tärkeää on laajakirjoisen UV-suojan käyttö, ympäri vuoden suosittelemme vähintään SPF 30, mieluiten SPF 50. Aurinkosuojan lisäilyä päivän mittaan (2h välein) suositellaan. Ihon fyysinen suojaaminen auringolta ja varjossa oleskelu aurinkoisena vuodenaikana on hyvä keino ehkäistä hyperpigmentaatiota ja auringon aiheuttamia ikääntymismuutoksia.

Hyperpigmentaation ennaltaehkäisemiseksi suosittelemme laajakirjoista UV-suojaa käytettäväksi päivittäin. Jo muodostuneen pigmentin hoidossa suosittelemme laadukkaita ZO Skin Health tai AlumierMD -tuotteita päivittäiseen käyttöön. Klinikkahoidoista tehokkaimmat pigmentin hoitoon ovat  Lumecca IPL, Hollywood Spectra -laserhoidot, Dermapen4 ja Skinpen -mikroneulaukset, pHformulan MELA -pinnoitushoito sekä Cellbooster Glow -mesoterapia. Nämä erilaiset hoidot tarjoavat monipuolisesti vaihtoehtoja pigmenttimuutosten tehokkaaseen hallintaan, ja ammattilaisemme auttavat valitsemaan juuri sinulle sopivan hoitomenetelmän yksilöllisten tarpeidesi perusteella.